Trainingsweekend Alpe d’HuZes La Roche


trainingsweekend Alpe dHuZesEind maart, in het weekend dat de klok een uur voor uit gaat, is het traditionele trainingsweekend Alpe dHuZes in La Roche. Of eigenlijk is het een klein dorpje vlakbij La Roche: Mierchamps. La Roche heeft de ideale beklimmingen, allemaal dichtbij, omdat het in een vallei ligt en alle wegen er omheen omhoog lopen. Daarnaast heeft het ook nog eens een beklimming die over een 1,5 kilometer dezelfde karakteristiek heeft van de Alpe d’Huez: De Col de Haussire. Veel fanatieke wielrenners kennen het waarschijnlijk ook van de cyclosportive Claude Criquelion die elk jaar eind augustus in La Roche start, met de bekende gele  pijlen op de grond met de letters “CC”


Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik een aantal Alpe d’HuZessers die in de voorbereiding zijn voor hun opgave in juni te assisteren bij het fietsen in de heuvels, het klimmen, afdalen, veiligheid, eet en drink tips geven en wat er allemaal maar valt te bedenken om Alpe d’HuZes tot een goed fiets resultaat te brengen.

Het was een geslaagd weekend, waar weer veel aspirant Alpe d’HuZessers de fijne kneepjes van een berg op en af fietsen hebben geleerd. Het gaat er uiteindelijk om, om de dingen die je nog niet goed kunt, veel te doen en oefenen. En dat is gebeurd.

Ik heb een video compilatie gemaakt van de routes die we hebben gereden. Het laat een paar belangrijke punten zien, die met name belangrijk zijn voor de veiligheid.



 Alpe d’HuZes trainingsverslagen van voorgaande jaren

Als je mijn verslagen van  vorige deelnames en voorbereidingen van Alpe d’HuZes wilt lezen, ga dan een aantal pagina’s terug in deze blog. Vanaf 2007 tot en met 2012 staan vele trainingen beschreven, kijk maar eens in de jaaroverzichten 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 . Doe inspiratie op!


 

Een paar onmisbare tips:

  • Bij het afdalen altijd je handen onder in de beugel en nooit op het stuur. Als je je handen alleen op het stuur hebt, dan kunnen heel makkelijk je handen van het stuur gestoten worden als je per ongeluk door een kuil of zo rijdt. Als je je handen onder in de beugel hebt, zit altijd je duim om het stuur en zul je niet zo snel de macht over het stuur verliezen.
  • Eveneens bij het afdalen, als je door een bocht gaat, kijk altijd waar je naar toe wilt. Dus goed door de bocht kijken, je gaat daar naar toe, waar je naar toe kijkt. Kijk voor uitgebreide tips naar het artikel veilig afdalen voor fietsers.
  • Zet je helm op, ook in de beklimming. En als je je helm op zet, doe hem dan ook goed op. De meeste mensen die ik zie fietsen in het trainingsweekend hebben hun helm niet goed op, bandjes te los, helm scheef of zelfs een te oude helm. Lees dit artikel over hoe je helm goed op te zetten
  • Drink voldoende. Drink ongeveer 2 bidons per beklimming, waarvan 1 met sportdrank en de andere met water.
  • Ga niet vlak voor Alpe d’HuZes nog allerlei andere eet en drank dingen proberen. doe dat wat je in het voor seizoen ook gebruikt hebt.
Lees ook:  Wat is de afwijking van een GPS?

Tot volgend jaar bij het trainingsweekend Alpe dHuZes. Blijf deze blog volgen voor tips om het fietsen veiliger en leuker te maken. Schrijf je in:

Geef een reactie