Trainen met je Garmin GPS en Garmin Connect


Garmin connectIk krijg regelmatig de vraag hoe je nu met je Garmin goed trainingen kunt uitvoeren op de fiets. Waar dat voorheen nog wel eens moeilijk was, heeft Garmin tegenwoordig hiervoor in Garmin Connect hele goeie mogelijkheden gemaakt. Je kunt vrij eenvoudig je eigen workout configureren en die daarna naar je Garmin toestel synchroniseren. Hoe, zul je zeggen? Ik leid je hieronder langs de mogelijkheden in Garmin Connect.

 

Of je wordt getraind door een trainer of je hebt je eigen trainingen voorhanden. Maar er zitten in die trainingen altijd intervaltrainingen die je zo goed mogelijk wilt doen. Immers hier wordt je echt beter van. De trainingen zijn vaak al erg intensief, dus je wilt niet al te veel gedoe er om heen. Je Garmin Edge kan je daar bij helpen. Aan de hand van je interval training maak je in Gamrin Connect je intervalk training en zet deze in je agenda en synchroniseert met je Garmin. Is de dag daar,…. simpel, je selecteert je intervaltraining van die dag en je Garmin begeledit je volledig.

 


Workout maken

Allereerst heb je natuurlijk de inhoud van je training nodig. Ik gebruik een D3 interval training van blokjes van 2 minuten en 5 minuten rust. Het begint altijd met een half uur infietsen en een half uur cooling down. Dit zijn dan de gegevns die je straks voor het maken van je workout kunt invoeren. Ik ga in Garmin connect naar de menu optie “Workout” (onderin het menu, geef niet op met scrollen) en je krijgt dan onderstaande scherm. Bij mij staan er al trainingen in, bij jou is het waarschijnlijk leeg.

Workout overview

Een nieuwe workout aanmaken gaat als volgt:

  1. Selecteer welke trainingssoort: Fietsen
  2. Klik “Maak nieuwe Workout” en je krijgt onderstaande scherm:

nieuwe workout

Je krijgt nu een standaard training te zien met een warmingup blok en een trainingsblok en een cooling down. Je kunt nu met de optie “voeg een stap toe” of “Voeg een herhaling toe”  nieuwe stappen toevoegen aan je training. Als het gaat om herhalingsblokjes die allemaal hetzelfde zijn dan gebruik je “Voeg herhaling toe”. Zijn het allerlei verschillende blokjes, dan gebruik je “Voeg een stap toe”.

Het wijst zich dan verder vanzelf. Je voegt de verschillende stappen toe, je kunt ze weer deleten of verslepen. In de items zelf kun je aangeven hoe lang het blokje duurt. Je hebt veel verschillend mogelijkheden, ik gebruik de optie “Tijd”. Zo heb ik onderstaande training samengesteld:

Lees ook:  Een nieuwe blog over fietsen

workout 1

Je ziet de warming-up van 30 minuten. En dan na 30 minuten begint de interval. Met een harde piep wordt je gewaarschuwd, zoals ook de andere stappen je met die piep wordt gewaarschuwd. Overigens kan het handig zijn om de warmingup niet na precies 30 minten te laten eindigen, maar de optie: “Druk op lap-knop” te gebruiken. Dan kun je naar je “interval-parcours” rijden en op de lap-knop drukken en dan pas begint je interval blok.

Als je nu de training goed geconfigureerd hebt, kun je deze eenvoudig weg synchroinsieren met je Garmin Edge of in je trainingsagenda plannen. In het overzichtsscherm van je workouts laat achter je training die mogelijkheden zien. Als je training in je agenda zet, dan kun je in Garmin Connect je workout terugvinden als een geel blokje in onderstaande overzicht:

agenda 1

 

Om de training nu op je Garmin Edge te krijgen is het wel essentieel dat je nu je Garmin synchroniseert met Garmin Connect. Je koppelt daarbij je Garmin Edge aan je PC met de USB kabel of je synchroniseert via je Garmin Connect app op je smartphone voor de toestellen met bluetooth (Edge 510 en 810), of gewoon over Wifi voor de toestellen met Wifi (Edge 520 en 1000).

Begeleiding van je Garmin bij je interval training

Wil je nu de training rijden, dan kun je op je startscherm van je Garmin de optie “workout” selecteren en de juiste workout kiezen. Op je scherm krijg je dan nog even het overzicht van je workout te zien en met de startknop op je Garmin start je daadwerkelijk de workout. Als je je doelen in je workout niet haalt, waarschuwt je Garmin je daarvoor. En tenslotte, als je een stap in je training eerder wilt stoppen, dan kun je door op de “lap” toets te klikken meteen met de volgende stap beginnen.

 

Je Garmin Edge wordt niet alleen je wegwijzer, maar ook nog eens je trainingsmaatje voor de betere trainingen.

 

Geef een reactie